Dostępne skróty klawiszowe:
– Przejście pod torami zapewniło mieszkańcom Strzemieszyc nie tylko komfortowe połączenie między obiema częściami dzielnicy, ale także wygodną komunikację z peronem – podkreśla wiceprezydent Damian Rutkowski.
Przejście w formule „zaprojektuj i wybuduj” wykonała dąbrowska firma Nowak-Mosty. Z obu stron – poza schodami – prowadzą do niego dwie zadaszone pochylnie z wydzielonymi częściami dla pieszych, rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami.
W trakcie budowy istniejący peron stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce został nieco wydłużony, dzięki czemu z przejścia można na niego wjechać wspomnianą windą.
Do przejścia od strony ulicy Stacyjnej można dojść chodnikiem i dojechać rowerem, natomiast od strony ulicy Astrów i Towarowej to ciąg-pieszo rowerowy.
W przejściu i dojściach do niego wykonano ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostały umieszczone informacje w języku Braille’a. W tunelu zamontowane również kamery monitoringu, które zwiększają poziom bezpieczeństwa.
Wartą 9,67 mln zł inwestycję sfinansowały po połowie spółka PKP PLK i miasto, które przekazało na ten cel ponad 4,83 mln zł.
Reprezentacyjna część Strzemieszyc
– Pamiętamy o ustaleniach z mieszkańcami Strzemieszyc, którzy chcieli, by autobusy komunikacji miejskiej zatrzymywały się nieco dalej niż przy ul. Stacyjnej. Dlatego w rejonie ulicy Transportowej planujemy powstanie punktu przesiadkowego z parkingiem dla samochodów i rowerów – mówi wiceprezydent Damian Rutkowski.
Wiceprezydent przypomina, że przejście pod torami wpisuje się w koncepcję powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami. Wpisała się w nią również wybudowana wcześniej w tym rejonie tężnia solankowa.
Radna Krystyna Szaniawska: Bardzo się cieszę, że po kilkunastu latach oczekiwania doczekaliśmy się bezpiecznego przejścia łączącego dwie części Strzemieszyc. To zwieńczenie wieloletnich negocjacji – także z udziałem mieszkańców – między władzami Dąbrowy Górniczej i PKP. Na początku umożliwiły one zastąpienie niebezpiecznej kładki nad torami przejściem przez tory. Każdego roku Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej musiał za nie płacić PKP PLK niemałą kwotę, nie spełniało ono jednak oczekiwań mieszkańców. Na pewno spełnia je nowoczesny tunel pieszo-rowerowy.
Tekst ukazał się w grudniowym numerze „Przeglądu Dąbrowskiego”