Dostępne skróty klawiszowe:
Do końca marca zakaz ruchu dla pojazdów o masie powyżej 7t obowiązuje od skrzyżowania z DW 790 do ul. Zakawie. Nie dotyczy autobusów miejskich, służb komunalnych oraz ciężarówek dojeżdżających do nieruchomości na tym odcinku, na których prowadzona jest działalność gospodarcza. Odstępstwem jest także dojazd od ul. Strzemieszyckiej do firm przy ul. Rudnej, Rodzinnej i Ciołkowizna. Niestety kierowcy często ignorują zakaz, na co powinna reagować policja.
1 kwietnia, na dwa miesiące, zakaz zostanie zniesiony i ruch ciężarówek ul. Strzemieszycką będzie mógł się odbywać. Równocześnie ograniczenia w ruchu ciężarowym w rejonie Euroterminalu będą obowiązywać w Sławkowie. Po dwóch miesiącach sytuacja się zmieni i ruch znów skierowany zostanie przez Sławków.
Od sierpnia 2020 r., takie zmiany naprzemiennie wprowadzane są co dwa miesiące. To efekt porozumienia prezydenta Dąbrowy Górniczej, burmistrza Sławkowa i Starosty Będzińskiego.
Problem nadmiernego obciążenia lokalnych dróg znany jest od wielu lat. Dotyczy to m.in. okolic ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie i Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej, które traktowane są jako drogi tranzytowe. Dzieje się tak, bo sławkowski Euroterminal nie jest odpowiednio skomunikowany z trasą S1 ani z DK 94. Cierpią przez to okoliczni mieszkańcy, dla których wzmożony ruch ciężarówek na wąskich ulicach, generujący duży hałas i emisję spalin, jest sporym utrapieniem.
Mieszkańcy i samorządowcy Dąbrowy Górniczej i Sławkowa mówią jednym głosem w sprawie wyprowadzenia ruchu ciężarowego z dróg lokalnych. Setki TIR-ów pod oknami to wielki problem, więc co pewien czas zdesperowani wychodzą protestować na ulice. To odsłony batalii o budowę łącznika między sławkowskim Euroterminalem a DK 94. W czasie protestów mieszkańcy blokowali ulice i chcieli pokazać, jak doskwiera im brak odpowiedniej drogi dla ciężarówek, a powstanie łącznika jest po prostu koniecznością.
W lipcu 2020 r. samorządowcy z Dąbrowy Górniczej, Sławkowa i powiatu ustalili, że od sierpnia, co dwa miesiące, będą wprowadzane naprzemiennie ograniczenia dla ruchy ciężarówek – raz w rejonie ul. Strzemieszyckiej, następnie na ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie. Takie tymczasowe rozwiązanie jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Sławkowa i Strzemieszyc, zapewnia jednocześnie równomierne rozłożenie uciążliwości związanych z ruchem tirów, dojeżdżających do terminali przeładunkowych.
Sprawa nie ma wyłącznie lokalnego charakteru, bo działalność terminali przeładunkowych ma wymiar międzynarodowy, który rzutuje na rozwój gospodarczy całego kraju. Funkcjonują tam m.in. spółki sektora publicznego, określane jako strategiczne dla państwa. O rozwiązanie tego problemu, do władz centralnych wielokrotnie apelowali samorządowcy z Dąbrowy Górniczej i Sławkowa.
Jesienią 2022 r. pojawiła się szansa na definitywne rozwiązanie problemu. Wówczas zapadła decyzja, że w piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych Sławków otrzyma 250 mln zł dofinansowania na budowę łącznika między DK 94 i Euroterminalem.
To przedsięwzięcie skomplikowane i kilkuetapowe, którego efekty mają być w pełni widoczne za ok. 5 lat.
W realizację tego zadania finansowo zaangażować musi się nie tylko Sławków, ale także m.in. przedsiębiorstwa, które działają w Euroterminalu i na bieżąco będą korzystać z nowej drogi. Sławkowscy samorządowcy tłumaczą, że chodzi o niebagatelną kwotę, na którą składa się między innymi wkład własny do inwestycji, jak i koszty związane z wykupem działek, które znajdą się ostatecznie na trasie łącznika, z pracami dodatkowymi czy z usługami obsługi inżynierskiej tego skomplikowanego przedsięwzięcia budowlanego. Całkowity koszt inwestycji oszacowano najpierw na kwotę 428 mln zł, co znacząco przekracza wysokość środków zagwarantowanych rządową promesą. Dlatego władze Sławkowa zmuszone były do wprowadzenia modyfikacji projektu, aby zmniejszyć kwotę potrzebną do realizacji.
Sporą część kosztów z pierwotnego zakresu inwestycji stanowiła budowa dwupoziomowego węzła na DK94. W takiej sytuacji burmistrz miasta zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o poparcie dla zmiany sposobu połączenia nowej drogi z DK 94. Teraz, zamiast dwupoziomowego węzła powstać ma jednopoziomowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Dodatkowe zmiany obejmą wyłączenie z zakresu przetargu budowy trzech rond. Wykona je powiat będziński w ramach przebudowy zarządzanych przez siebie dróg, na które pozyskał środki w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Wszystko to pozwoli na zmniejszenie kosztów z 428 mln zł do 278 mln zł. Sławków prowadzi też rozmowy z podmiotami, które mogą zapewnić finansowanie kosztów inwestycji przekraczających uzyskaną dotację z programu rządowego.