Dostępne skróty klawiszowe:
Trwa modernizacja DK1, która przebudowywana jest do standardu drogi ekspresowej. W ramach inwestycji odbudowane zostaną jezdnie, powstaną m.in. nowe węzły drogowe, wiadukty i kładki dla pieszych. Wszystko ma być gotowe do końca 2023 r.
W trakcie robót zmieniła się organizacja ruchu, kierowcy korzystają m.in. z tymczasowych rond, które powstały na skrzyżowaniu DK1 z ul. Konstytucji i w rejonie wiaduktu przy ul. Ujejskiej. Przy zamknięciu poprzecznych przejazdów przez drogę, dzięki nim bezpiecznie można dostać się na drugą stronę czy zawracać. Na większości dąbrowskiego odcinka DK1 wyłączona została jezdnia w stronę Tychów, a ruch w obu kierunkach odbywa się jezdnią w stronę Siewierza. W czasie prac kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na oznakowanie.
Organizacja ruchu podczas przebudowy DK1
Węzeł Pogoria
Skrzyżowanie DK1/Kusocińskiego
Skrzyżowanie DK1/Konstytucji
Skrzyżowanie DK1/Kryniczna
Stacja paliw BP i restauracja McDonald`s
Skrzyżowanie DK1/Ujejska
Docelowo połączenie obu stron DK1, która ma stać się „ekspresówką”, będzie na węźle Pogoria, kładce pieszo-rowerowej na ul. Kusocińskiego, wiadukcie w rejonie ul. Konstytucji, nowym węźle Ząbkowice, a także na wiaduktach w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.
Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że obecnie priorytetem jest budowa kładek dla pieszych, tak aby umożliwić im wygodne przemieszczanie się nad terenem budowy. Kładki powstają przy ul. Kusocińskiego oraz przy ul. Karsów w Wojkowicach Kościelnych, a do użytku mają być oddane w trzecim kwartale przyszłego roku.
12
Poza tym sfrezowano asfalt z jezdni i ściągnięto humus w pasie drogi w kierunku Tychów. Teraz drogowcy przystępują do wykonywania nowej konstrukcji jezdni. Rozebrany został również wiadukt w ciągu ul. Ujejskiej. Jednocześnie prowadzone są roboty przezbrojeniowe sieci gazowych, kanalizacyjnych i wodociągowych oraz roboty ziemne, takie jak budowa nasypów i wykopów. Trwa również budowa niedużych przejść pod drogą, którymi będą mogły przemieszczać się małe zwierzęta.
W październiku w dzielnicach przylegających do modernizowanego odcinka zmieniono organizację ruchu, dotyczącą pojazdów o masie powyżej 7 t. Takie rozwiązanie ma ograniczyć przejazdy ciężarówek w tych rejonach.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Trasa ma być drogą ekspresową. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Droga ma być gotowa do końca 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.
Wykonawca musi przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt. Aktualne informacje o inwestycji na stronie s1podwarpie-dabrowa.pl
Droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
PK