Dostępne skróty klawiszowe:
Jedną z głównych idei, które przyświecały przebudowie głównej osi miasta, była likwidacja barier architektonicznych. W naszym mieście, w którym ponad 30 procent mieszkańców ma więcej niż 60 lat, takimi barierami są m.in. schody w przejściach podziemnych. Stąd decyzja o likwidacji części z nich i budowa wyniesionych przejść dla pieszych na głównej osi.
Jedno z takich przejść zastąpiło przejście podziemne w rejonie przystanku Aleja Róż. Po przebudowie w tym miejscu powstał zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy, który uławia mieszkańcom przesiadki. Kto pamięta stary przystanek w tym miejscu, ten z pewnością pamięta także osoby przeskakujące przez barierki i przebiegające przez jezdnię z przystanku na przystanek.
W rejonie zintegrowanego przystanku powstało wyniesione przejście dla pieszych. To obecnie jedno z najbardziej uczęszczanych przez pieszych miejsc. Dlatego zawężenie jezdni do jednego pasa było jednym z warunków, który policja stawiała przy zatwierdzaniu stałej organizacji ruchu dla przebudowanej głównej osi miasta.
Zalecenie wynikało z troski o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Policja miała też w pamięci, że na wyniesionym przejściu doszło wcześniej do potrącenia pieszego przez samochód.
Zwężenie na jezdni w kierunku Gołonoga pojawiło się w drugiej połowie września. Efektem takiego rozwiązania były korki na dojeździe do ronda przy alei Róż w popołudniowym szczycie komunikacyjnym.
– Zwężenie spowodowało brak płynności ruchu w tym miejscu oraz blokowanie skrzyżowania alei Róż z ulicą Królowej Jadwigi oraz wszystkich dojazdów do tego skrzyżowania. Widząc, co się dzieje, ponownie poprosiliśmy policję o przeanalizowanie konieczności zwężki w tym miejscu – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
– Co ważne, obserwacja zwężki pokazała, że część kierowców, skupiona na zmianie pasa ruchu, nie obserwuje przejścia, zagrażając pieszym – dodaje wiceprezydent Rutkowski.
Policja zgodziła się na likwidację zawężenia pod warunkiem, że obszar skrzyżowania i przejścia zostanie objęty wzmożoną obserwacją. W środę 25 września zwężenie zostało zlikwidowane.
Inne zalecenia policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej są właśnie realizowane. Zlikwidowany został przejazd rowerowy przez ulicę Kościuszki w rejonie budynku Poczty Polskiej. W tym miejscu, mimo wyraźnego oznakowania, korzystali także piesi.
– Przejazd rowerowy powstanie nieco wyżej, przy istniejącym przejściu dla pieszych na wysokości dawnego kina Ars. Do tego miejsca po obu stronach jezdni powstanie droga rowerowa – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.
Kolejne zalecenie, to skrócenie niektórych zatok postojowych wzdłuż ulic Sobieskiego, Królowej Jadwigi i alei Piłsudskiego. Ma to poprawić widoczność wyjeżdżającym z posesji oraz włączającym się do ruchu z dróg podporządkowanych. W dwóch miejscach powstaną zatoki do kontroli pojazdów przez policję i Inspekcję Transportu Drogowego.
– Uzgodniona z policją stała organizacja ruchu to kompromis między przejezdnością głównej osi miasta a bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu drogowego – podkreśla wiceprezydent Damian Rutkowski.