Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
9 września 2024

Dzięki haftom rzeczy zyskują drugie życie

Drukuj

Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości to nie tylko miejsce dla przedsiębiorców z regionu, ale także organizator konkursów, które dają szansę na rozwój. O swoim udziale w konkursie „Twój Model Biznesowy” opowiada Anna Dziechciarz, zwyciężczyni czwartej edycji, właścicielka firmy niebyle.store

Katarzyna Pawłowska: Co zainspirowało cię do stworzenia kolekcji ubrań upcyklingowych?

Anna Dziechciarz: – Do rozpoczęcia przygody z upcyklingiem zainspirowała mnie przede wszystkim potrzeba wykreowania czegoś z rzeczy które kiedyś kupiłam, ale okazywało się, że mają jakieś wady. Były to rzeczy, które trafiały na półeczkę „coś z was kiedyś zrobię, szkoda mi wyrzucić”.

Jako osoba, która od lat zajmuje się wprowadzaniem do obiegu rzeczy z drugiej ręki, przez długi czas zastanawiałam się, jak jeszcze bardziej mogę wykorzystać odpad tekstylny, który posiadam i działać w sposób bardziej zrównoważony i przyjazny dla środowiska. Moje podejście do mody i ekologii zakłada, że mamy już wszystko i należy zmaksymalizować wykorzystanie wyprodukowanych już ubrań. Nie ma też co ukrywać, że drugi obieg i upcykling to jedne z najmocniejszych trendów w modzie coraz bardziej widoczne na szeroką skalę. Osobiście bardzo interesuje mnie moda odpowiedzialna. Historie ludzi, którzy tworzyli torebki z żagli lub banerów reklamowych na pewno również przyczyniły się do mojej decyzji o wejściu w branżę upcyclingu.

Dlaczego zdecydowałaś się na udział w konkursie „Twój Model Biznesowy”

– Początkowo chciałam spotkać się z jakąś informacją zwrotną na temat mojego pomysłu. Bardzo chciałam poznać zdanie osób, które „siedzą” w biznesie na temat moich założeń.

To była też świetna okazja, żeby pod kątem profesjonalistów stworzyć model biznesowy i przyjrzeć się, czy mój plan ma rację bytu i będzie ekonomicznie opłacalny. Przypadkowo dowiedziałam się o konkursie i prawdę mówiąc bardzo spontanicznie podjęłam decyzję o wysłaniu zgłoszenia.

Jakie znaczenie miało dla ciebie wsparcie i szkolenia organizowane podczas konkursu?

– Były dla mnie niezwykle istotne. Szkolenia były totalnie inspirujące, a przede wszystkim pozwoliły mi wyjść z mojej strefy komfortu i wystąpić publicznie, co było dla mnie wielkim wyzwaniem.

Jakie wyzwania napotkałaś podczas rozwijania swojego biznesu i jak udało się je pokonać?

– Dużym wyzwaniem w mojej działalności są zmienne trendy oraz konkurencja. Planując pierwotnie kolekcje upcyklingowe opierałam się na innych elementach garderoby. Zaczynałam od upcyklingu katan i marynarek. Metodą prób i błędów tworzyłam nowe projekty i obserwowałam reakcje i zainteresowanie w social mediach.

Finalnie postanowiłam skupić się na haftowaniu na ubraniach z drugiej ręki, co okazało się strzałem w dziesiątkę i wypełniło niszę, która jeszcze nie była zagospodarowana.

Jakie są twoje dalsze plany rozwoju dla niebyle.store po wygranej w konkursie?

– Przede wszystkim planuję skupić się na haftach. Rzeczy, które tworzę, pierwotnie posiadały zazwyczaj pewne wady (np. dziurki, plamy). Dzięki haftom rzeczy, które mogłyby już być uznane za odpad, zyskują nowe życie. Dodatkowo, pozwalają mi się rozwijać kreatywnie, bo każdą rzecz projektuję samodzielnie.

Poza tym prowadzę  rozmowy w zakresie współpracy z inną marką, która zajmuje się tworzeniem upcyklingowych ubrań w zakresie zdobienia ich rzeczy haftami.

Wdrażam też możliwość oddawania przez klientów do mnie rzeczy z defektami i nadawania np. ich ulubionym jeansom – które lata świetności mają już za sobą – nowego wcielenia.

Masz jakieś rady dla przyszłych uczestników konkursu?

– Chyba tylko jedną: nie bać się i wysyłać zgłoszenia! Warto próbować! Nawet jeśli nie wygramy konkursu, to w moim przekonaniu warto zasięgnąć opinii osób, które w sposób profesjonalny będą w stanie wypowiedzieć się na temat naszych wizji, a często również doradzą, jak zrobić to mądrze.

***
Do 4 października trwa nabór do piątej edycji konkursu „Twój Model Biznesowy”. Tak jak wcześniej, udział mogą brać przedsiębiorcy z maksymalnie pięcioletnim stażem na rynku.

Czytaj więcej

Wiadomości

Od 27 listopada ograniczenie tonażu na ulicy Starocmentarnej

Kultura

„Sztuka marzeń”. Zobacz i kup prace młodych artystów

Wiadomości

Chłód i śnieg – największe wyzwania dla bezdomnych

Wiadomości

Choroba drzew w parku Zielona