Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
13 listopada 2024

GDDKiA chce rozbudować trasę S1. Wkrótce planuje podpisać umowę z projektantem

Drukuj

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do rozbudowy trasy S1 między Dąbrową Górniczą i Sosnowcem. Na razie jest na etapie wyłaniania projektanta. Efekt robót miałby być widoczny za ok. 9 lat.

Jak informuje GDDKiA, spośród sześciu złożonych ofert, najkorzystniejszą przedstawiła firma Gramar z Lublińca, która zaoferowała opracowanie dokumentacji projektowej dla około 4,25 km drogi S1 za niemal 2,5 mln zł. Jeśli od tego wyboru do 18 listopada nie wpłyną odwołania, podpisanie umowy mogłoby nastąpić jeszcze w tym roku.

Zgodnie z założeniami, opracowanie dokumentacji projektowej ma potrwać do 19 miesięcy od podpisania umowy. Kolejne 8 miesięcy to przeprowadzenie przetargu na roboty budowlane, a ich realizacja miałaby zająć 82 miesiące. Łącznie daje to 109 miesięcy, czyli ponad 9 lat.

Zakres inwestycji

Rozbudowa ma objąć odcinek o długości ok. 4,25 km. Początek zlokalizowany jest na wysokości ulicy Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, a koniec przed węzłem Porąbka, przy ulicy Wiejskiej w Sosnowcu. Na tym odcinku rozbudowane lub przebudowane zostaną węzły Dąbrowa Górnicza Podlesie oraz Sulno. Przy jezdni w kierunku Pyrzowic powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych wraz z miejscem do kontroli i/lub ważenia pojazdów.

Konstrukcja drogi i obiektów mostowych zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Rozebranych i zbudowanych od nowa zostanie aż 11 wiaduktów i dwa mosty. Ponadto przebudowane lub rozbudowane zostaną istniejące przepusty, a tam, gdzie zajdzie potrzeba powstaną nowe. Projekt obejmie także odwodnienie drogi i oświetlenie drogowe. 

W ramach umowy projektant przeanalizuje potencjalne oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie oraz uzyska decyzję środowiskową. Decyzja ta określi zakres budowy i przebudowy ekranów akustycznych. W ciągu drogi powstaną kanały technologiczne, a istniejące uzbrojenie terenu, kolidujące z rozwiązaniami projektowymi, zostanie przebudowane.

Przewidziana ostała też konieczność ujęcia w projekcie przyłączy energetycznych i telekomunikacyjnych oraz modułów wdrożeniowych, które będą instalowane w pasie drogowym w ramach budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem.

Parametry techniczne 

  • klasa drogi: S 
  • liczba jezdni i pasów ruchu: 2/2  
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m  
  • szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m  
  • obciążenie: 11,5 t/oś 

Inwestycja ma być sfinansowana ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

DK1 stała się ekspresówką

GDDKiA zakończyła niedawno przebudowę Drogi Krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej, na odcinku między węzłem Pogoria i węzłem Podwarpie.

W ramach inwestycji powstał nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości 6,61 km wraz z węzłem Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Nowa droga przebiega w śladzie wcześniejszej DK1. Teraz kierowcy mogą korzystać z dwóch pasów jezdni w każdym kierunku i rozwijać prędkość do 120 km/h. Wybudowano 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Zrealizowano także drogi dojazdowe o łącznej długości około 5,8 km oraz 4,6 km dróg łącznikowych. Przebudowano 2,3 km istniejących lokalnych dróg.

Czytaj więcej

Strona główna

Radni zdecydowali o utrzymaniu preferencyjnych stawek podatku od nieruchomości

Wiadomości

Fabryka Pełna Życia z unijnym dofinasowaniem do drugiego etapu

Wiadomości

Początek przebudowy DW790

Wiadomości

Dołączyliśmy do kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”