Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
4 października 2023

Mamy powody do dumy. Dworzec kolejowy w centrum został otwarty

Drukuj

Warta ponad 274 mln zł inwestycja odmieniła Dąbrowę Górniczą. Przysłowiową wisienką na torcie jest zmodernizowany dworzec kolejowy, który został otwarty 4 października.

Modernizacja dworca rozpoczęła się w grudniu 2021 roku. Obiekt odzyskał dawny blask, a w środku znalazły się: kasa biletowa, poczekalnia, toalety i powierzchnie biurowe, które wynajęło miasto. Przeniesie się tam Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości.

Przebudowę dworca – według projektu poznańskiej spółki GPVT Pracownia Architektoniczna – zrealizowała firma Berger Bau Polska.

Obok głównego budynku dworca powstała letnia poczekalnia, która od strony stanowisk autobusowych oferuje także zadaszone miejsce na rowery. Przed dworcem zatrzymuje się obecnie jedenaście linii autobusowych (16, 25, 242, 604, 637, 640, 641, 716, 903N, 979 i M103), a wkrótce dojdą kolejne.

– Przez ostatnie kilkadziesiąt lat to miejsce nie było powodem do dumy dla dąbrowian – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, o dworcu i otoczeniu stacji kolejowej w centrum.

– Zmieniliśmy to dzięki mojej determinacji i ogromnej pracy moich współpracowników. Przekonaliśmy posłów i władze PKP, że to ważna inwestycja dla naszych mieszkańców. Większość kosztów pokryliśmy z budżetu miasta. Pomogliśmy nawet w przebudowie torów. Wisienką na torcie jest dworzec kolejowy. Moja decyzja o wynajmie większości pomieszczeń przyczyniła się do jego remontu. W Dąbrowie Górniczej mamy powody do dumy – podkreśla Marcin Bazylak.

Z przejazdu pod wiaduktem kolejowym, który umożliwia sprawny i wygodny przejazd i przejście między dwiema częściami miasta, korzystamy już od października 2022 roku.

Wraz z przejazdem pod wiaduktem kolejowym zostały wtedy również otwarte: przebudowane ulice Kolejowa, Limanowskiego w kierunku Konopnickiej, a także nowa droga do skrzyżowania ulic Korzeniec i Robotniczej. Na ich styku powstały ronda, która upłynnią ruch w kierunku parku Zielona, Pogorii III czy Łęknic.

Po obu stronach torów powstało 375 miejsc postojowych

Od kwietnia tego roku można już natomiast korzystać z nowej niemal 2-kilometrowej drogi, która połączyła ulicę Sobieskiego z ulicą Kościuszki i pozwala ominąć centrum Dąbrowy Górniczej. Do dyspozycji mieszkańców są też dwa parkingi z 375 miejscami postojowymi w centrum przesiadkowym przy kolejowej stacji.

Dzięki kończącej się właśnie modernizacji dworca miasto mogło zlecić wykończenie placu przed dworcem.

– Plac wybrukowaliśmy taką samą kostką, jaka na zlecenie PKP została ułożona tuż przy samym budynku – mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Pracom brukarskim towarzyszyły nasadzenia zieleni przed dworcem: do lip drobnolistnych dołączyły tam teraz jeszcze lilaki. Wcześniej w centrum przesiadkowym poza lipami posadzono także brzozy i ozdobne trawy.

 

Czytaj więcej

Strona główna

Norwegia spotyka się z Polską

Wiadomości

Czas na budowę ronda. Wjazd w ul. Starocmentarną zostanie zamknięty

Rekreacja

Pogoria II – dzikie oblicze pojezierza

Wiadomości

Poradnia onkologiczna w Przychodni Merkury