Dostępne skróty klawiszowe:
Do tej pory mieszkańcy tych dzielnic Dąbrowy Górniczej zaopatrywani byli w wodę ze Stacji Uzdatniania Wody Łazy. Stacja należy do Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, czyli spółki podlegającej Śląskiemu Urzędowi Marszałkowskiemu w Katowicach.
Niestety, w związku z zaprzestaniem odwadniania dawnych wyrobisk Kopalni „Pomorzany”, w ostatnim czasie znacząco podniosło się zwierciadło wód podziemnych w tym rejonie, co wpłynęło na podwyższenie poziomu manganu i żelaza w wodzie, a tym samym jej mętność i barwę.
– Monitorujemy sytuację i wspólnie z Górnośląskim Przedsiębiorstwem Wodociągów, od którego kupujemy wodę niezbędną do zaopatrzenia mieszkańców tej części miasta, próbowaliśmy znaleźć rozwiązanie, m.in. były podejmowane próby zmiany sposobu uzdatniania wody, które początkowo przynosiły efekty, jednak w związku ze skalą zjawiska podnoszenia się poziomu wód podziemnych te przestały być skuteczne – mówi Marta Sroczyk, dyrektor ds. technicznych Dąbrowskich Wodociągów.
Dyrektor Sroczyk podkreśla, że choć woda spełnia wszystkie parametry sanitarne i jest dopuszczona do użytku przez Sanepid, jej barwa może zniechęcać mieszkańców do korzystania z niej. Stąd decyzja o budowie zupełnie nowego wodociągu.
– Obecnie jesteśmy na etapie wyłaniania wykonawcy inwestycji, któremu zlecona zostanie budowa dwóch odcinków wodociągu. Łącznie to 5 km nowej instalacji, która zaopatrzy mieszkańców Błędowa, Łęki, Okradzionowa i Rud w wodę z zupełnie innego ujęcia niż dotychczas – informuje dyrektor ds. technicznych.
Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na połowę września, a wykonawca wybrany w postępowaniu będzie miał 12 miesięcy na realizację inwestycji.
Do czasu uruchomienia nowej instalacji Dąbrowskie Wodociągi zwiększyły częstotliwość badań wody w rurociągach w tym rejonie, a także na bieżąco wykonywane są płukania, dezynfekcja oraz czyszczenie hydropneumatyczne sieci wodociągowej.
Pogorszenie jakości wody mieszkańcy mogą zgłaszać do Centrum Dyspozytorskiego Dąbrowskich Wodociągów pod całodobowym numerem telefonu 994.
– Każde ze zgłoszeń poddawane jest kontroli oraz analizie. W sytuacji potwierdzenia zasadności zgłoszenia wdrażane są działania naprawcze, m.in. przepłukanie przyłącza. Jeśli te działania nie przyniosą efektów, mieszkańcy mogą liczyć na bonifikaty do faktur za zużycie wody, a każdy tego typu przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie – podsumowuje dyrektor Marta Sroczyk.