Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
15 września 2021

Przejazd na Konopnickiej został zamknięty. Kierowcy jeżdżą objazdem

Drukuj

Przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej 15 września został definitywnie zamknięty dla samochodów. W czwartek w tym rejonie od razu rozpoczną się kolejne prace związane z przebudową układu drogowego w śródmieściu i budową centrum przesiadkowego.

Ostatni samochód przejechał przez przejazd o godz. 13.19. Nadal mogą z niego korzystać piesi i rowerzyści. W czasie zamknięcia prowadzona będzie modernizacja torowiska i budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami, który zastąpi przejazd. Przy okazji zamknięcia przejazdu przedstawiciele firmy Nowak-Mosty zapowiedzieli, że pod torami piesi będą mogli przechodzić już po Nowym Roku.

Kierowcy chcący przejechać przez tory muszą korzystać z objazdów. Do ulic Konopnickiej i Limanowskiego objazd poprowadzono ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. W kierunku ul. Królowej Jadwigi objazd przebiegnie analogicznie w drugą stronę.

Trasa objazdu

Zamknięcie przejazdu jest ostateczne – ruch samochodowy już tam nie wróci. Docelowo auta jeździć będą nowym tunelem drogowym pod torami, który powstaje przy stacji kolejowej. Dokładny termin jego otwarcia nie jest jeszcze ustalony. Wcześniej planowano, że przejazd zostanie zamknięty dopiero w momencie oddania do użytku tego tunelu. Jednak ze względu na optymalizację prac i wykorzystanie kolejowych zgód na wyłączenie toru z ruchu, zdecydowano się na ten krok już teraz.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Prace rozpoczęły się w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany.

W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Inwestycja wpisuje się w plany Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dotyczące uruchomienia Kolei Metropolitalnej. W mieście będą mogły powstać dwa tory dla pociągów metropolitalnych, pozwalających na częstszy i szybszy przewóz pasażerów między Dąbrową i innymi miastami aglomeracji. Początkowo, z przeznaczeniem dla nich, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowuje dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Szybki przejazd pod torami, ominięcie centrum nową drogą, łatwy dostęp do autobusów i pociągów z centrum przesiadkowego. Taki ma być efekt tego przedsięwzięcia. Krok po korku inwestycja przybliża się do celu.

– Choć za nami dopiero 1/3 czasu przewidzianego na realizacje tej inwestycji, połowa prac została już wykonana. M.in. w całości wykonany został strop i ściany przyszłego tunelu na przedłużeniu ul. Kościuszki łączący tę ulicę z ul. Limanowskiego. Gotowa jest też konstrukcja wiaduktu i ślad nowej drogi, która połączy centrum przesiadkowe z ul. Perla i Moniuszki. Niemal gotowe są również nowe perony, a także nowe przebiegi ul. Kolejowej i łącznika ul. Limanowskiego z Robotniczą i Korzeńcem. Jednak jak na każdej budowie zdarzają się trudności, z którymi musimy się mierzyć. Jedną z nich jest wstrzymanie przez Wojewodę Śląskiego tzw. decyzji ZRID, czyli Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej – mówi Marcin Bazylak, prezydent miasta.

Zezwolenie wstrzymano w efekcie odwołania właścicieli garaży, po terenie których przebiegać będzie nowa droga pomiędzy centrum przesiadkowym a rejonem urzędu pracy.

– Planując inwestycję Wydział Inwestycji Drogowych złożył wniosek o wydanie zezwolenia, które nie tylko pozwoliłoby na realizację zaprojektowanej już drogi, ale również zabezpieczyło tzw. „rezerwę terenową” pod budowę w przyszłości drugiej nitki jezdni. Z tym zamysłem nie zgodzili się właściciele garaży i odwołali się do Wojewody Śląskiego. Co szczególnie ważne – Wojewoda, mimo wszczęcia postępowania i rozpatrywania wniosku właścicieli garaży, zezwolił na realizację inwestycji i prowadzenie prac w terenie. Obecnie prowadzone są działania zmierzające do wydania zmienionego pozwolenia, a na placu budowy prowadzone są prace służące zabezpieczeniu już wykonanego zakresu. Wykonywane są również prace, które odbywają się w oparciu o inne pozwolenia, m.in. związane z przebudową peronów i linii kolejowej czy budową parkingów – wyjaśnia prezydent.

Cała inwestycja, dotycząca budowy centrum przesiadkowego i nowych dróg, realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł. Fundusze unijne, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dochodzi dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku.

Plan nowego układu drogowego w rejonie centrum przesiadkowego

Poglądowy schemat układu drogowego wykonywanego w ramach inwestycji.

Modernizację ma przejść także dworzec. Znajdzie się w budynku przy torach, który zamierza wyremontować PKP S.A. Do 13 września kolejowa spółka przyjmowała oferty w przetargu na roboty budowlane. Chęć podjęcia się tego zadania zgłosiło 7 firm i konsorcjów. Po wyłonieniu wykonawcy, prace mają potrwać 15 miesięcy. Inwestycja, o szacunkowej wartość 16 mln zł, jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Wizualizacje zmodernizowanego dworca kolejowego

3

Tak będzie wyglądał nowy układ drogowy


Wizualizacja układu drogowego w rejonie Urzędu Pracy (nowe rondo i droga biegnąca za hutą „Bankową”).


Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej


Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej


Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej


Wizualizacja układu drogowego w rejonie przejazdu

Co mieszkańcom dadzą nowe rozwiązania? Ronda, tunele i łączniki ulic upłynnią ruch i podniosą bezpieczeństwo jego uczestników. Do centrum przesiadkowego będzie można łatwo dotrzeć autobusem albo samochodem, dla którego bez trudu znajdzie się miejsce parkingowe. Stamtąd w podróż poza miasto będzie można wybrać się pociągiem. Szykowana jest również nowa siatka połączeń autobusowych, która ma umożliwić szybsze i prostsze dotarcie z dzielnic do centrum, bez konieczności odbywania kilkudziesięciominutowych „wycieczek krajoznawczych”.

Przebudowa układu drogowego czeka też okolicę dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Prace powinny ruszyć jesienią tego roku, a wszystko ma być gotowe w 2023 r. Modernizację przejdzie również główna oś miasta – ul. Piłsudskiego, Królowej i Sobieskiego – na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię. Start prac planowany jest na ten rok, a ich zakończenie na 2023.

Czytaj więcej

Wiadomości

Tak wygląda przedszkole pod lasem

Wiadomości

Trasa S1 w Dąbrowie Górniczej już bez zwężeń

Wiadomości

Budżet na 2025 rok zapewni Dąbrowie Górniczej rozwój i bezpieczeństwo

Wiadomości

Urząd Miejski nieczynny w wigilię