Dostępne skróty klawiszowe:
– W czasie zamknięcia przejazdu przy ul. Parkowej będziemy układać szyny i przebudowywać kanalizację pod tymczasową drogą – mówi Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak-Mosty, która na zlecenie miasta i PKP PLK przebudowuje układ drogowo-torowy przy stacji w Gołonogu.
Układanie szyn ma związek z zaplanowanym na koniec kwietnia przełożeniem ruchu pociągów na nowy tor. Wtedy też rozebrany zostanie tor nr 1, a ekipy z firmy Nowak-Mosty rozpoczną budowę peronu od strony ul. Parkowej oraz drugiej połówki tunelu drogowo-pieszo-rowerowego.
Czas zamknięcia przejazdu między Gołonogiem a Łęknicami, maksymalnie chcą wykorzystać drogowcy.
– Będziemy pracować przez 24 godziny na dobę. W tym czasie wybudujemy kanalizację deszczową pod nowe rondo na skrzyżowaniu alei Zagłębia Dąbrowskiego z ul. Uklańskiego – mówi Samuel Tomczyk z katowickiej firmy Drogopol.
Po sześciu dniach najbardziej widocznym efektem prac będzie obniżenie terenu na skrzyżowaniu o 1,5 m. Pozostałe rzeczy zostaną ukryte pod ziemią. Drogowcy nie będą też na razie układać krawężników na obrysie ronda, bo mają jeszcze w planach kolejne zmiany organizacji ruchu.
– Dzięki pracom, które przeprowadzimy od 6 do 11 kwietnia unikniemy później komplikacji z organizacją ruchu, a kolejne zamknięcia mogą być krótsze niż wcześniej planowaliśmy – podkreśla Maciej Woźniak.
Zamknięcie skrzyżowania ul. Uklańskiego z al. Zagłębia Dąbrowskiego nie dotyczy autobusów, które korzystają z tymczasowych przystanków przy alei oraz przy ul. Wybickiego. Tak jak do tej pory będą one kursowały w obu kierunkach jezdnią od strony dworca z wykorzystaniem wahadłowej sygnalizacji świetlnej.
Z powodu zamknięcia przejazdu przez tory z objazdów korzystają linie 116, 604, 644, 903N. Ze szczegółowymi informacjami na temat nieobsługiwanych przystanków można zapoznać się na stronie ZTM-u.
Dla kierowców, którzy przez sześć dni nie będą mogli korzystać z przejazdu, objazd do centrum wytyczono ulicami: Łęknice, Topolową, Podłęknicką, Napierskiego Kostki, Urbańskiego, Folwarczną, al. Zagłębia Dąbrowskiego i Tysiąclecia.
Sugerowany objazd od centrum w kierunku ul. Parkowej zostanie poprowadzony ulicami: Tysiąclecia, al. Zagłębia Dąbrowskiego, Folwarczną, Urbańskiego, Wróblewskiego, Podłęknicką, Topolową i Łęknice.
Warte 67,5 mln zł prace przy budowie nowego układu torowo-drogowego – zlecone firmie Nowak-Mosty – mają się zakończyć w grudniu 2022. Do tego czasu na stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg powstaną zewnętrzne perony oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu istniejącego peronu zachowana zostanie rezerwa pod nowe tory kolei metropolitalnej.
Częścią nowego układu drogowego będą ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej. Przede wszystkim jednak przejazd przez tory zostanie zastąpiony bezpiecznym tunelem dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Projekt przewiduje także powstanie nowych chodników i dróg rowerowych.