Dostępne skróty klawiszowe:
Przejazd między Gołonogiem a Łęknicami został zamknięty w środę 6 kwietnia. Ekipy firm Nowak-Mosty i Drogopol zapowiadały, że będą pracować w dzień i w nocy, aby w sześć dniu uporać się z ułożeniem nowego toru nr 2 oraz z budową kanalizacji deszczowej pod nowym rondem.
Wszystko poszło zgodnie z planem i 12 kwietnia tymczasowy przejazd został ponownie otwarty. Dojazd do torów został na nowo wyasfaltowany, wcześniej w tym miejscu trwały bowiem wykopy pod kanalizację.
Wraz z otwarciem przejazdu na dotychczasowe trasy wróciły linie autobusowe nr 116, 604, 644 i 903N. Dodatkowo autobusy, które obsługują tymczasowe przystanki Gołonóg Dworzec PKP, tak jak do tej pory kursują przez aleję Zagłębia Dąbrowskiego z wykorzystaniem wahadłowej sygnalizacji świetlnej.
– Teraz, po ułożeniu toru nr 2, dokończymy budowę peronu nr 2 od strony dworca – zapowiada Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak-Mosty.
Zgodnie z planem, na koniec kwietnia ruch pociągów zostanie przełożony na ułożony właśnie tor. Wtedy też rozpocznie się przebudowa toru nr 1 na ponad 800-metrowym odcinku, budowa peronu nr 1 od strony ul. Parkowej oraz budowa drugiej części tunelu drogowo-pieszo-rowerowego. Przyspieszą prace przy budowie drugiego ronda – na skrzyżowaniu ul. Parkowej z Wczasową.
Drogowcy zamknięcie przejazdu przez tory wykorzystali na budowę kanalizacji pod rondem na skrzyżowaniu al. Zagłębia Dąbrowskiego z ul. Uklańskiego.
Zgodnie z zapowiedziami, dobrze już widoczna tarcza ronda została ulokowana w docelowym obniżeniu terenu, czyli 1,5 m poniżej obecnego poziomu jezdni ul. Uklańskiego i alei Zagłębia Dąbrowskiego.
Co ważne, drogowcy zdecydowali się położyć na rondzie pierwszą warstwę asfaltu. Wpłynie to na komfort przejazdu przez skrzyżowanie, które na razie miało być wyłożone jedynie tłuczniem.
– Dzięki pracom, które przeprowadziliśmy między 6 a 11 kwietnia unikniemy komplikacji z organizacją ruchu przy kolejnych planowanych zamknięciach skrzyżowania. Powinny one też być krótsze niż wcześniej zakładaliśmy – Maciej Woźniak mówi o korzyściach z prac prowadzonych w dzień i w nocy przez sześć dni.
Warte 67,5 mln zł prace przy budowie nowego układu torowo-drogowego – zlecone firmie Nowak-Mosty – mają się zakończyć w grudniu 2022. Na stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg powstaną w tym czasie dwa zewnętrzne perony oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu istniejącego peronu zachowana zostanie rezerwa pod nowe tory kolei metropolitalnej.
Częścią nowego układu drogowego będą ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej. Przede wszystkim jednak przejazd przez tory zostanie zastąpiony bezpiecznym tunelem dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Projekt przewiduje także powstanie nowych chodników i dróg rowerowych.
Zobacz, jak skrzyżowanie al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego zmieniało się przez 6 dni
Fot. DARIUSZ NOWAK
7