Dostępne skróty klawiszowe:
Jezdnia w kierunku Będzina zostanie zamknięta we wtorek przed południem na odcinku między rondem w centrum miasta a skrzyżowaniem z ul. Chopina. To oznacza, że ruch w obu kierunkach będzie się odbywał po jezdni w kierunku centrum.
– Kierowcy jadący w stronę Będzina na drugą jezdnię zjadą tuż za rondem przez budowany właśnie przejazd przez dawne torowisko. Na właściwą dwupasmową jezdnię samochody wrócą na skrzyżowaniu z ul. Chopina – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.
Na tym etapie inwestycji utrzymany zostanie wjazd i wyjazd na ul. Sobieskiego z Centrum Handlowego Pogoria. Kierowcy, którzy wyjadą z Pogorii na ul. Sobieskiego dojadą do skrzyżowania z ul. Sienkiewicza, gdzie ustawiony zostanie nakaz jazdy w prawo. Będą się do niego musieli stosować także wyjeżdżający z myjni i stacji diagnostycznej przy ul. Sobieskiego.
Docelowo – już po zakończeniu przebudowy – na skrzyżowaniu z ul. Sienkiewicza zniknie możliwość przejazdu przez tory.
W czasie zamknięcia kilometrowego odcinka drogi zmieni się przebieg części torowiska, które za rondem jeszcze bardziej wygnie się w łuk, zajmując wewnętrzny pas dzisiejszej ulicy Sobieskiego. Na dotychczasowy ślad tory tramwajowe wrócą przy starej kładce dla pieszych.
– Na dalszym odcinku, czyli na odcinku między skrzyżowaniami z ul. Sienkiewicza i Chopina, budowana będzie kanalizacja oraz realizowana przekładka podziemnych sieci – zapowiada Krzysztof Serafiński.
Zmiana przebiegu torowiska ma związek z przesunięciem na wysokość ul. 3 Maja dotychczasowego przystanku tramwajowego Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza. Przy nim powstanie wyniesione przejścia dla pieszych (z przejazdem rowerowym), które zastąpi kładkę do CH Pogoria.
Przystanek autobusowy po stronie huty nie zmieni lokalizacji, zyska natomiast zatokę. Nowa będzie także zatoka przystanku autobusowego po drugiej stronie ulicy.
Likwidacji ulegnie nieczynne przejście podziemne przy Hucie Bankowej. Obok – na skrzyżowaniu z ul. Chopina – powstanie turbinowe rondo. Jezdnie przy nim zostaną zwężone, co dodatkowo poprawi bezpieczeństwo pieszych.
Torowisko w nowym śladzie będzie gotowe jeszcze w tym roku. Nowy układ drogowy w tym miejscu będzie natomiast kończony w przyszłym roku.
Modernizację układu drogowo-torowego między aleją Róż a granicą z Będzinem na zlecenie miasta i Tramwajów Śląskich realizuje firma ZUE Kraków. Wartość prac opiewa na 76 mln zł brutto: 31 mln zł za część tramwajową i 45 mln zł za część miejską.