Dostępne skróty klawiszowe:
– Konkurs to propozycja dla osób, które mają dobrze przemyślany pomysł na biznes i zaplanowane działania, jak wprowadzić go w życie. Jego celem jest rozwój przedsiębiorczości w mieście. Zgłaszać mogą się małe i mikroprzedsiębiorstwa, a także spółki prawa handlowego, prowadzące swoją działalność nie dłużej niż 5 lat, które chcą wdrożyć w swojej firmie nowy model, produkt lub usługę – mówi Mateusz Maik, dyrektor Dąbrowskiego Inkubatora Przedsiębiorczości
Konkurs jest podzielony na kilka etapów. Pierwszym z nich jest szkolenie online z zakresu tworzenia modeli biznesowych, następnie uczestnicy przygotowują i przesyłają wnioski konkursowe. Najlepsze pomysły przechodzą do drugiego etapu, gdzie na przedsiębiorców czekają warsztaty z pitchowania, czyli prezentowania pomysłów biznesowych. Konkurs kończy finał, czyli prezentacja własnego Modelu Biznesowego przez uczestnika przed publicznością na uroczystej Gali w Pałacu Kultury Zagłębia.
Finaliści otrzymają nagrodę finansową, a także nagrody rzeczowe od sponsorów. Laureaci będą musieli w ciągu trzech miesięcy wdrożyć zaprezentowany model i prowadzić biznes minimum przez rok. Głównym organizatorem konkursu jest miasto Dąbrowa Górnicza.
Zgłoszenia przyjmowane są do 4 października, a laureatów poznamy 5 grudnia. Szczegółowe informacje, wniosek konkursowy i regulamin można znaleźć na stronie: www.inkubator-dabrowa.pl/model
„Model biznesowy dla Dąbrowy”, bo tak pierwotnie nazywał się konkurs, pierwszą odsłonę miał w 2019 r. Zwyciężczynią została Marta Holi, która prowadzi centrum zdrowia i relaksu Holisfera. To miejsce, gdzie świadczone są usługi fizjoterapeutyczne, prowadzone są zajęcia jogi i relaksacyjne, a także szkolenia dotyczące naturalnych sposobów ochrony zdrowia. W drugiej edycji konkursu wygrał Igor Woźnica, który pod nazwą Nieźle pogięte produkuje loftowe meble oraz akcesoria dekoracyjne. Trzecią edycję zwyciężyły – Katarzyna Granda i Paulina Granda – właścicielki kawiarni z salą zabaw BOHOmaz, a w czwartej triumfowała Anna Dziechciarz i jej sklep niebyle.store z pomysłem na stworzenie kolekcji ubrań upcyklingowych VINTAGE SHOP. Zwyciężczyni prowadzi sklep z wysokiej jakości, wyselekcjonowaną używaną odzieżą. W konkursie zaproponowała rozwinięcie działalności o przerabianie i personalizowanie ubrań, a z tekstylnych odpadów wykonywanie dodatków – gumek czy opasek.
Od 2023 roku poza konkursem dla dojrzałych przedsiębiorców DIP wspólnie z miastem organizuje specjalną, młodzieżową edycję konkursu: Twój Pomysł – Twoja Innowacja. Twórz lokalnie, myśl globalnie.
Ta inicjatywa skierowana jest do wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych z Dąbrowy Górniczej. Nauczyciel, dyrekcja lub uczeń (za zgodą nauczyciela) może zgłosić swoją szkołę do uczestniczenia w konkursie. Każda szkoła może zgłosić maksymalnie 3 projekty. Uczniowie mogą działać w drużynach maksymalnie 3 osobowych.
– Zaczynamy od edukacji prowadząc Praktyczne Lekcje Przedsiębiorczości. Zajęcia z przedsiębiorczości prowadzone przez pracowników Dąbrowskiego Inkubatora Przedsiębiorczości odbędą się w szkołach, które zgłosiły chęć udziału w konkursie. Celem tych lekcji jest rozbudzenie kreatywności uczniów i pomoc w pracy nad ich projektami. Drugim etapem jest mentoring. Każdy zespół będzie miał także możliwość skorzystania z dwóch sesji mentoringowych – mówi Katarzyna Pawłowska, menedżerka DIP
Mentorzy, doświadczeni przedsiębiorcy i specjaliści z różnych dziedzin, będą dostępni, aby pomóc uczniom rozwijać ich pomysły i przygotować projekty do prezentacji. Kolejna część to szkolenie z prezentacji projektów. Aby wybrać najlepsze pomysły na biznes jury dokona preselekcji wybierając trzy najlepsze zespoły, które przejdą do etapu finałowego. Wielki finał to czas prezentacji pomysłów przed jury i publicznością. Uczestnicy zaprezentują swoje projekty podczas gali finałowej.
W zeszłym roku, do finałowego etapu projektu dotarli reprezentanci Technicznych Zakładów Naukowych, II LO i V LO. Zadaniem każdej drużyny było przygotowanie koncepcji na biznesowe przedsięwzięcie i zbadanie go wśród potencjalnych klientów, m.in. poprzez social media. Tą drogą powstał projekt sklepu internetowego Gadżetarium, autorstwa uczniów TZN, agencji reklamowej AnimAD tworzącej filmy 2D i 3D, którą wymyślili uczniowie II LO, a także Centrum Sportu i Symulacji VR, stworzonego przez uczennice VLO, przeznaczonego do treningu jeździectwa, narciarstwa i innych aktywności z użyciem symulatorów. W ocenie jury to właśnie ten projekt, który opracowały Wiktoria Siudyka i Natalia Górska zasłużył na I miejsce. II przypadło Maksymilianowi Baranowskiemu, Szymonowi Siwcowi i Łukaszowi Malkowskiemu z TZN, którzy zdobyli też nagrodę publiczności. III pozycję zajęli Artur Grabara, Maciej Potrawa i Juliusz Tarasin z II LO.