Dostępne skróty klawiszowe:
Jak podaje Zarząd Transportu Metropolitalnego, zmiany będą obowiązywać do odwołania. Z ruchu tramwajów wyłączono odcinek Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy – Tworzeń Huta Katowice. Linie 21, 22 i 28, od strony Będzina dojeżdżają do pętli przy Urzędzie Pracy, a na odcinku do huty zastępują je linie 807 i 814.
Szczegółowe informacje o zmianach podawane są na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Wysokie ryzyko wykolejenia
1 marca na odcinku Gołonóg Centrum – Tworzeń Huta Katowice ZTM uruchomił tymczasową linię tramwajową 51. Docelowo ma ją zastąpić autobus (szczegóły poniżej).
Jesienią zaczęły się pierwsze prace, związane z modernizacją torowiska – od ul. Kasprzaka do al. Róż. Polegały m.in. na demontażu jednego toru. Drugim cały czas kursowały tramwaje.
– Na skutek zimowych warunków pogodowych i mrozu, ucierpiała podbudowa torowiska, która została częściowo odkryta od stronuy wykopu pod zdemontowanym torem. Tramwaje miały coraz większe problemy z jazdą, istniało ryzyko wykolejenia. Dlatego ze względu na bezpieczeństwo pasażerów, które traktujemy priorytetowo, zdecydowaliśmy się na zawieszenie ruchu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Zdaniem rzecznika, dzięki temu ekipy remontowe wkrótce będą mogły wejść na całą szerokość torowiska i bez ograniczeń prowadzić prace modernizacyjne.
ZTM: PKM-om brakuje kierowców i taboru
Brak tramwajów to jednak utrudnienia dla pasażerów, tym bardziej że w pełni nie rekompensuje ich autobusowa komunikacja zastępcza.
– Do odwołania zadania komunikacji zastępczej przejęły linie 807 i 814. Linia 807 obsługuje dodatkowo tymczasowy przystanek Gołonóg Centrum, znajdujący się na wysokości przystanku tramwajowego o tej samej nazwie. Docelowo planujemy uruchomienie autobusowej linii zastępczej T-21, która jeździłaby wzdłuż torowiska na odcinku od huty do Urzędu Pracy – wyjaśnia Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Jak wyjaśnia rzecznik, tu jednak trudnością jest wygospodarowanie przez któreś z Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej taboru i kierowców, pozwalających na realizację zastępczych kursów. Jeśli więc ZTM nie zdoła powierzyć tego zadania PKM-om, będzie musiał ogłosić przetarg na wyłonienie przewoźnika, który się tym zajmie. Stąd też na razie ciężko określić, kiedy taki autobus będzie mógł wyruszyć w trasę.
Kompleksowy remont torowiska jest częścią inwestycji, która zmieni główną oś komunikacyjną Dąbrowy Górniczej. Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, remont jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie przedsięwzięcia, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię.
Na stronie www.dg.pl/aktualnosci/tak-zmienia-sie-ulice-krolowej-jadwigi-i-pilsudskiego-wizualizacje/ można zobaczyć opisy i wizualizacje prezentujące, jak się zmieni układ komunikacyjny i co w efekcie ma powstać.