Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
20 lutego 2024

Tramwaje wróciły do Dąbrowy Górniczej

Drukuj

Od poniedziałku 19 lutego tramwaje linii nr 21, 22 i 28 znów wożą pasażerów po naszym mieście. Komfort podróżowania zwiększyło nie tylko zmodernizowane torowisko, ale i niskopodłogowe wagony, które wcześniej do Dąbrowy Górniczej nie kursowały.

Kompleksowa przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej objęła odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem, wzdłuż al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego. Zmodernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 4600 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa objęła około 10.000 metrów toru pojedynczego.

Prezes Tramwajów Śląskich: Warto było poczekać

Inwestycja była wspólnym zadaniem spółki Tramwaje Śląskie i miasta, które jest inwestorem dla części drogowej. Prace rozpoczęły się w połowie listopada 2021 roku, a regularne kursowanie linii tramwajowych zostało zawieszone w marcu 2022 roku.

Generalnym wykonawcą była krakowska firma ZUE S.A. Zadanie tramwajowe to jeden z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

– Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy. Jesteśmy zadowoleni, że mimo różnych trudności i wyzwań, generalny wykonawca stanął na wysokości zadania i zrealizował prace w dobrym tempie – zauważa Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.

Od poniedziałku 19 lutego wyczekiwany przez dąbrowian ruch tramwajowy został przywrócony. Od tego dnia wprowadzona została następująca organizacja ruchu tramwajów:

tramwaje linii nr 21 będą kursować w relacji Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
tramwaje linii nr 22 będą kursować na trasie Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
tramwaje linii nr 28 będą kursować w relacji Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
• zastępcza linia autobusowa nr T-21 zostanie zlikwidowana.

Co istotne, na wszystkich trzech liniach pojawią się wagony niskopodłogowe, znacząco poprawiając komfort korzystania z komunikacji tramwajowej. Obecnie niska podłoga dostępna jest na 2/3 kursów.

Wraz z przywróceniem komunikacji tramwajowej zmieniły się także trasy i rozkłady niektórych linii autobusowych. Ze szczegółowymi informacjami na ten temat można zapoznać się na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), wybudowano 3 nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnieniowe oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym.

Prezydent Marcin Bazylak: Wyższy poziom komunikacji tramwajowej

W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców, przebudowę przejścia podziemnego na Manhattanie, likwidację barier architektonicznych w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także budowę wyniesionych przejść dla pieszych oraz nowoczesnego układu oświetlenia ulicznego.

– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenie infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowanie komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenie komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Warto zauważyć, iż kończący się projekt łączy się także z innymi inwestycjami miejskimi, jak budowa centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudowa układu drogowego, a także z inwestycjami tramwajowymi, jak przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka oraz remont fragmentu torowiska w kierunku Huty Katowice.

 

Czytaj więcej

Wiadomości

Tak wygląda przedszkole pod lasem

Wiadomości

Trasa S1 w Dąbrowie Górniczej już bez zwężeń

Wiadomości

Budżet na 2025 rok zapewni Dąbrowie Górniczej rozwój i bezpieczeństwo

Wiadomości

Urząd Miejski nieczynny w wigilię