Dostępne skróty klawiszowe:
Ułożone warstwy ścieralne nawierzchni na nowym wiadukcie to znak, że ostatni element przebudowy dąbrowskiego odcinka DK1 do parametrów drogi ekspresowej S1 jest już gotowy. To oznacza, że już wkrótce będzie się po nim odbywał ruch do i z Ząbkowic, a tymczasowe rondo na trasie – przyczyna wspomnianych utrudnień – zostanie wkrótce zlikwidowane.
Przebudowę dąbrowskiego odcinka DK1 do parametrów drogi ekspresowej Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad zleciła firmie Budimex. Umowa początkowo nie obejmowała budowy wiaduktu w ciągu ul. Armii Krajowej, a gdy już obiekt został wskazany do przebudowy, termin zakończenia prac ustalono na koniec 2024 roku.
Jeśli procedura odbiorowa przebiegnie sprawnie, obiekt zostanie oddany do użytku niemal dwa miesiące przed terminem. Dokładny termin otwarcia nowego obiektu powinniśmy poznać w najbliższych dniach.
Z trasy zniknęły kolizyjne skrzyżowania i słynne „50”, czyli ograniczenia prędkości. Teraz kierowcy mogą korzystać z dwóch pasów jezdni w każdym kierunku i rozwijać prędkość do 120 km/godz.
Poza nowym węzłem Ząbkowice na trasie powstało 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Zrealizowano także drogi dojazdowe o łącznej długości około 5,8 km oraz 4,6 km dróg łącznikowych. Przebudowano 2,3 km istniejących lokalnych dróg.
Na inwestycji zyskali nie tylko kierowcy, bowiem wraz z budową dróg, powstało ponad 2,2 km ścieżek rowerowych. Za ograniczenie hałasu z ruchu komunikacyjnego odpowiada ponad 3,8 km wybudowanych ekranów akustycznych.
Przebudowie DK1 towarzyszyła budowa kanalizacji w Ujejscu. Warta prawie 27 mln zł inwestycja – pierwszy etap budowy kanalizacji w Ujejscu – objęła ulicę Kryniczną, Konstytucji, a także część ulicy Ujejskiej. To był wstęp do realizacji kompletnego projektu – szacowanego na 68 mln zł – budowy kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągów oraz jezdni, chodników i dróg rowerowych na ul. Ujejskiej, Broniewskiego, Krynicznej i Kwiatowej. By móc w pełnym zakresie zrealizować tę inwestycję, miasto zabiega o jej dofinansowanie.
Wartość umowy podstawowej na wykonanie robót budowlanych to ponad 282 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu to ponad 312,9 mln zł, przy czym dofinansowanie z UE wyniesie niemal 168,4 mln zł.
Tekst ukazał się w październikowym numerze „Przeglądu Dąbrowskiego”