Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.

Nieodpłatna pomoc prawna

Drukuj

Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Skorzystaj z nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego lub mediacji.

Pomoc uzyskasz w Dąbrowie Górniczej w następujących punktach:

  • Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy Al. J. Piłsudskiego 2, (budynek Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Górniczej, parter, pokój 032)

Harmonogram: od poniedziałku do piątku od godz. 15:00 do godz. 19:00.

Punkt dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podmiot udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej – Okręgowa Rada Adwokacka

  • Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy ul. Ofiar Katynia 93, (budynek Miejskiej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Górniczej – Filii nr 8, II piętro)

Harmonogram: poniedziałek, wtorek od godz. 11:30 do godz. 15:30, środa, czwartek, piątek od godz. 12:30 do godz.16:30, piątek – mediacja (od godz. 12:30 do godz.16:30).

Punkt dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podmiot udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej – Okręgowa Izba Radców Prawnych

  • Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy ul. Chemicznej 2, (budynek Domu Kultury w Ząbkowicach, parter, pokój nr 28).

Harmonogram: poniedziałek, wtorek od godz. 13:00 do godz. 17:00, środa i czwartek od godz. 16:00 do godz. 20:00, piątek od godz. 8:00 do godz. 12:00.

Punkt dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podmiot udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej – Organizacja Pozarządowa – Fundacja Godne Życie.

  • Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego przy ul. Łącznej 31,

Harmonogram: od poniedziałku do piątku od godz. 8:00 do godz. 12:00.

Punkt dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podmiot udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej – Organizacja Pozarządowa – Fundacja Godne Życie.

  • Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego przy ul. Sienkiewicza 6a.

Harmonogram: od poniedziałku do czwartku od godz. 14:30 do godz. 18:30, piątek od godz. 13.00 do godz. 17:00.

poniedziałek – mediacja (w godz. od 14:30 do godz. 18:30).

Punkt dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podmiot udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej – Organizacja Pozarządowa – Fundacja Godne Życie.

Niezależnie od zapisów ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej mieszkańcy Dąbrowy Górniczej mogą uzyskać pomoc także w powołanych do tego instytucjach działających na terenie miasta. Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa i pomocowych działających na terenie Dąbrowy Górniczej https://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/145221/dokument/178413.

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie w ciąży udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.

Przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej radca prawny lub adwokat może zażądać od osoby uprawnionej okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość.

Uprawnieni do bezpłatnej pomocy:

Z bezpłatnej pomocy może skorzystać każda osoba, której nie stać na uzyskanie odpłatnej porady i która złoży stosowne oświadczenie, a także osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą nie zatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku.

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują również osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Osoby te nie mają obowiązku składania pisemnego oświadczenia.

Osoby zainteresowane proszone są o umówienie terminu wizyty.

Wizytę można umówić:

  • telefonicznie dzwoniąc pod numer 32 262 61 43, w godzinach:

– od poniedziałku do środy w godzinach od 7:30 do 15:30,

– czwartek od 7:30 do 18:00,

– piątek od 7:30 do 13:00,

  • listownie
  • mailowo na adres wps@dg.pl,
  • osobiście przy wsparciu tłumacza języka migowego w Urzędzie Miejskim (po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznie: 32 295 67 00/ 32 296 69 38, mailowo: mwegrzynowicz@dg.pl lub poprzez nagranie wysłane do UM w języku migowym um@dg.pl).
  • poprzez stronę internetową: https://zapisy-np.ms.gov.pl/ 

Co otrzymasz zgłaszając się do punktu?

• Profesjonalną pomoc prawnika, wykwalifikowanego doradcy, mediatora;

• Informację o twoich prawach i obowiązkach w danej sytuacji;

• Wskazanie sposobu rozwiązania twojego problemu prawnego;

• Pomoc w sporządzeniu pism i wniosków.

Zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji:

  • Nieodpłatnej pomocy prawnej udziela osobiście adwokat lub radca prawny, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z ich upoważnienia, aplikant adwokacki lub aplikant radcowski.
  • Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie świadczy osoba posiadająca wykształcenie wyższe, która ukończyła z oceną pozytywną szkolenie z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego, albo posiada doświadczenie w świadczeniu poradnictwa obywatelskiego i uzyskała zaświadczenie potwierdzające posiadanie wiedzy i umiejętności w tym zakresie wydane przez podmiot uprawniony do prowadzenia szkolenia oraz kursu doszkalającego.
  • Niedopłatą mediacje prowadzi mediator wpisany na listę stałych mediatorów.
  • Przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej można zażądać od osoby uprawnionej okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość.
  • Adwokat lub radca prawny może z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, informując osobę uprawnioną o innych punktach, w których udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna, na terenie powiatu.
  • W przypadku stwierdzenia, że przedstawiony przez osobę uprawnioną problem nie może być rozwiązany w całości albo części poprzez udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności stwierdzenia, że problem nie ma wyłącznie charakteru prawnego, adwokat lub radca prawny informują osobę uprawnioną o możliwościach uzyskania innej stosownej pomocy w jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście jednostek nieodpłatnego poradnictwa sporządzanej przez starostę.

Zakres nieodpłatnej pomocy prawnej:

  •  poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym, lub
  • wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
  • sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub
  • nieodpłatną mediację, lub
  • sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Zakres nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:

  • działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji,
  • porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego, nieodpłatną mediację.

Zakres nieodpłatnej mediacji:

  • poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających,
  • przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,
  • przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej,
  • przeprowadzenie mediacji,
  • udzielenie pomocy w sporządzaniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem. Nieodpłatna mediacja nie może być prowadzona w sprawach formalnie skierowanych do mediacji (przez sąd albo inny organ), a także w sprawach, gdzie zachodzi podejrzenie przemocy w relacji stron.

Z mediacji można skorzystać w punktach:

  • Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy ul. Ofiar Katynia 93, (budynek Miejskiej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Górniczej – Filii nr 8, II piętro, piątek (od godz. 12:30 do godz.16:30).

Punkt dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podmiot udzielający mediacji – Okręgowa Izba Radców Prawnych.

  • Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego przy ul. Sienkiewicza 6a.

poniedziałek (od godz. 14:30 do godz. 18:30).

Punkt dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podmiot udzielający mediacji – Organizacja Pozarządowa – Fundacja Godne Życie.

Termin wizyty w punkcie można ustalić pod numerem telefonu: 032 262 61 43.

Sposób wykazywania uprawnień:

  • Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Przedsiębiorca w zakresie działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

Załącznik – Wzór oświadczenia npp, npo

Nieodpłatna pomoc dla przedsiębiorców:

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują również osobom fizycznym – prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku.

Pomoc ta jest pomocą de minimis udzielaną zgodnie z przepisami Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis przedstawia przed jej udzieleniem:

  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu ostatnich trzech lat, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, oraz
  • informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (tj. Dz. U. 2024, poz. 40), dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

Załączniki:

1) wypełnione oświadczenie o wielkości pomocy otrzymanej w tym okresie lub wypełnione oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (załącznik- wzór oświadczenia beneficjenta),

2) wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik – formularz)

  • Jeżeli podmiot ubiegający się o pomoc dokonuje zapisów przez system teleinformatyczny npp/npo przed uzyskaniem pomocy składa zaświadczenia, oświadczenia i informacje za pomocą systemu.
  • Do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń i oświadczeń lub informacji, o których mowa powyżej pomoc nie może być udzielona.
  • Po otrzymaniu ww. dokumentów, pracownik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej skontaktuje się telefonicznie z przedsiębiorcą w celu umówienia terminu pomocy, po udzieleniu której zostanie wydane zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
  • Pomoc publiczna jest monitorowana i obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
  • Dane beneficjentów korzystających z pomocy są publikowane w sprawozdaniach udostępnione na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W związku z tym, aby uzyskać pomoc beneficjent zobligowany jest podać dane niezbędne do sporządzenia sprawozdania (tj.: NIP, nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia pomocy, wielkość przedsiębiorcy, informacje o siedzibie firmy, miejscu zamieszkania i rodzaju prowadzonej działalności, wartość pomocy, formę oraz przeznaczenia pomocy).

Pomoc w przypadku obowiązywania stanu zagrożenia

W przypadku obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu. Wówczas osoba uprawniona nie ma obowiązku składania pisemnego oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Porady dla osób ze szczególnymi potrzebami

Osobie ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, która nie może stawić się osobiście w punkcie oraz osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się, nieodpłatna pomoc prawna lub nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, może być udzielone także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

Powyższe osoby chcące skorzystać z pomocy poza punktem mogą mieć udzieloną pomoc przez:

– zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania tych osób lub

– w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające się porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się, lub

– w miejscu, w którym będzie zapewniona możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, lub

– innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób.

W wymienionej sytuacji, osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo przedkłada i odbiera bezpośrednio od beneficjenta oświadczenie o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Powyższe osoby, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość przed uzyskaniem porady zobowiązane są do złożenia oświadczenia, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej porady prawnej.

Oświadczenie może być dostarczone do tutejszego Urzędu w formie papierowej (osobiście lub za pośrednictwem członków rodziny albo innych osób upoważnionych przez osobę uprawnioną) lub nadesłane listownie bądź elektronicznie, np. postaci zdjęcia, skanu dokumentu, na adres wps@dg.pl.

Oświadczenie to zawiera okoliczności uzasadniające skorzystanie z tej szczególnej formy porady oraz wskazuje w jaki sposób ma być udzielona pomoc:

– telefonicznie,

– mailowo,

– komunikator internetowy,

– inne środki.

Po dostarczeniu wymaganego oświadczenia zostanie wyznaczony termin porady i sposób jej udzielenia, o którym osoba uprawniona zostaje poinformowana. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie skontaktuje się osobą uprawnioną w wyznaczonym terminie.

Opinie o udzielonej pomocy prawnej:

  • Po udzielonej poradzie prawnej osoba uprawniona może anonimowo wyrazić swoją opinię na temat udzielonej jej porady wypełniając tzw. „Kartę Pomocy B”.
  • Wypełnienie przez osobę uprawnioną Karty Pomocy B, w tym podanie numeru telefonu w celu zasięgnięcia dalszej opinii, jest dobrowolne.
  • Karta Pomocy nie zawiera danych osobowych osoby uprawnionej, które mogą bezsprzecznie ją identyfikować.

Ww. opinię można:

– wrzucić do zamkniętej, nieprzezroczystej urny znajdującej się w punkcie pomocy,

– przekazać ją drogą elektroniczną bezpośrednio do urzędu (e-mail: wps@dg.pl),

– osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub ustnie pod numerem telefonu: (32) 262 61 43.

Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w ankiecie i możliwych do zaznaczenia odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi.

Załącznik: Karta pomocy część B

Informacje uzupełniające:

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa

Informacje o zasadach i zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji

Informacje o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów oraz korzyści z tego wynikających

Załączniki do pobrania:

Wzór oświadczenia npp, npo

Wzór oświadczenia dla osoby ze szczególnymi potrzebami

Oświadczenie dotyczące pomocy de minimis

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis

Karta pomocy część B